Как се прави визуална идентичност на градове като Амстердам и събития като Архитектурното биенале във Венеция ще разкаже представител на холандското студио thonik утре от 19 ч. в Центъра за дизайн и иновация Generator в София.

Студиото, създадено в средата на 90-те години, е специализирано в графичния дизайн и визуалната комуникация, често със социален подтекст. А понякога и социалистически – те превръщат домата в символ на Социалистическа партия в Холандия като символ на всичко, срещу което тя е против. Известни са най-вече като автори на новата визуална идентичност на Амстердам, процес, който започва в началото на миналото десетилетие.

„Логата на старите институции често бяха определяни като „стената на срама“ в културните кръгове“, казва пред „Дневник“ Симпстън Це от thonik, чиято лекция е на тема „Дизайнът като валута“.

Екипът е работил и по проекти в Китай, Южна Корея, Япония, Бразилия. Работата им е и включена в колекцията на „Помпиду“ в Париж.

„Модерният графичен дизайн като цяло е различен според различните култури и региони. Фундаменти като форми, семиотики и цветове често имат противоречащи си интерпретации. Например холандският дизайн обича светлите тонове, които в Китай са възприемани като подходящи за спортните и детските продукти – там черното и бялото е знак за по-висша култура, тъй като тяхната традиция идва от калиграфията и мастиленото изкуство. За повечето холандски дизайнери черното и бялото са просто контрастиращи цветове.“

Според Це, живял, работил и учил между Япония и Австралия, преди да се установи в Холандия, в крайна сметка всичко опира и до това, което обикновеният човек припознава по начало. „Причината защо визуалната идентичност на Амстердам е толкова успешна се крие в това, че например трите хикса са масово разпознавани като важни символи за града – така управата на града по естествен визуален начин се свърза с историята му.“ Теориите какво точно означават трите вертикални кръста са различни, но визията води корените си от XVI век и най-често е интепретирана като символизираща формата на кръста, на който е разпънат мъченикът свети Андрю.

„Изчистеният дизайн изразява едновременно холандската култура, модерният международен стил и прозрачността, от която демокрацията се нуждае. Урокът за София може да бъде: не се страхувайте да сте семпли, осланяйте се на корените в миналото, но и гледайте към бъдещето.“

Гостуването е втора среща от поредицата „Дизайнът е“ на Generator, отворил врати по-рано тази година. Входът за презентацията е 10 лв. Сред бъдещите събития в пространството са лекциите на илюстратора Люка Бофор на 1 и 2 ноември, и курс с Владимир Цъклев по визуализиране на данни на 18 ноември. Generator се намира в бизнес център „Витоша“, бул. „Черни връх“ 47.

По-рано тази есен в пространството гостуваше и британският дизайн специалист Даниел Чарни.

Коментари

коментара

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Моля попълнете вашето име тук