Българският туризъм изпрати успешен летен сезон – над 8,3 млн. чуждестранни посетители са влезли в страната до края на август, заяви директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.

 

През лятото най-много туристи са посетили страната ни от ЕС, а от тях най-много са немците. „Германия е ключовият ни пазар, но не може да пренебрегнем нито една от другите дестинации. Чехия, Полша и Словакия генерират много високи обеми през тази година. Великобритания и Австрия, които се движат над 200 000 броя посещения, също са много важни. Имаме и над 1,5 млн. гърци, които годишно влизат в страната“, обясни той.


Относно морския туризъм, Румен Драганов припомни, че годината започна много слабо. Тогава масово хотелиерите и ресторантьорите са се оплаквали, че имат по-малко туристи. Действително спад се отчита на руския пазар – с около 4000 туристи по-малко през юни.


Драганов е категоричен, че през 2017 г. морският туризъм е бил в стагнация. „Морският туризъм изисква нов подход и нов начин за свързване с туристите, който трябва да работи по-добре. Механизмът, който беше предложен тази година, беше с голямо негативно отношение към българското Черноморие от всички инстанции – от сутрин до вечер се извършваха някакви проверки. Някакви ръководители на комисии и други авторитети непрекъснато говориха как преследват някакви по морето, което е вид негативна реклама от най-високо държавно ниво. Недопустимо е за една страна като България да е толкова назад с маркетинга и рекламата, касаещи Черноморието“, подчерта директорът на Института.

Според него тази година е показала, че българските хотелиери и ресторантьори са започнали да разбират важността на заплащането на работещите в отрасъла. „През 2017 г. може би ще приключим с около 33% ръст на заплатите на туристическия персонал. Много хотели вече се ориентираха да плащат над 4000 лв. на своите мениджъри. Това стана една обичайна заплата за ръководителите на големи фирми”, каза експертът. По негови думи съществуващият проблем с кадрите се решава не чрез увеличаването на местата в училищата за туризъм, а по пътя на увеличаване на заплатите.

Според Драганов увеличаването на заплатите в туристическия бизнес е ключово и това ще е пътят, по който браншът трябва да върви. Той припомни още, че миналата година се взе решение от водещи браншови асоциации и хотели средната работна заплата в сферата на туризма през 2026 г. да достигне 1400 евро.

Коментари

коментара

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Моля попълнете вашето име тук