Как би трябвало да върви общуването между граждани и администрация през XXI век? Дигитално, разбира се. В България обаче то продължава да се случва така, както преди сто години – с преписки, писма, входящи номера и отговор, който ако въобще се получи, пристига след месеци.

 

Група младежи решават да променят това и предлагат на общините работещо решение за бързо общуване с хората, като всеки замесен знае докъде е стигнала работата по проблема и кой е наред да си свърши работата.

Приложението „Гражданите“, тръгнало преди малко повече от две години, като апликация, имаща за цел да подобри трайно културата на пътя, от началото на този месец вече не е фокусирано само върху проблеми на пътя. Пилотно в пет общини в София – „Люлин“, „Лозенец“, „Витоша“, „Красно село“ и „Слатина“ то осигурява пряката връзка между гражданите и хората, които трябва да наложат санкциите, или да вземат мерки за разрешаването на проблем в градската среда.

 

Точният сигнал до точния човек

През смартфон, таблет или компютър сигнал може да подаде всеки, като в зависимост от тематиката, той се насочва към отговорната институция. Така например сигналите за бездомни кучета отиват към общинската фирма „Екоравновесие“, тези за изоставени автомобили към отговорните хора в дадения район, за неработещо осветление към дирекция „Транспортна инфраструктура“ и така нататък. Разпределението става автоматично, в зависимост от избраната област на проблема.

 

С мобилно приложение срещу тромавата администрация

© Скрийншот на първата страница на компютърната версия на

 

Чрез локацията, която всяко електронно устройство осигурява, сигналът стига до точната районна администрация, като попада както при хората, които трябва да вземат мерки по него, така и до техните ръководители. Съответно всеки ангажиран може да отбележи какво е свършил и какво предстои, а гражданите да се ориентират докъде е стигнало тяхното оплакване. Кметовете по райони имат различни правомощия, които им позволяват да видят какво се случва в техния район, кой работи по даден проблем, колко време отнема разрешаването на този проблем и така да могат да взимат информирани решения.

 

Администрациите отворени за промяна

 

Амбицията на създателите на „Гражданите“ е платформата да се превърне в мястото, където гражданите, заедно с институции, бизнес и медии, разрешават ефективно социални проблеми. За начало целта е платформата да обхване всички 24 столични кметства в столицата, а в бъдеще и тези в останалите градове на страната. Кога и дали това ще се случи, зависи от това какво ще покаже тестовата работа в петте столични района в следващите два-три месеца.

 

Формата за подаване на сигнали.
Формата за подаване на сигнали.

 

Следващата стъпка е „връзването“ на институциите, така че проблеми, които засягат служби на различно подчинение, да могат автоматично да се прехвърлят. Иван Митов, който е един от създателите на „Гражданите“, отбелязва, че общото усещане е, че в кметствата и в органите на държавната администрация имат интерес от една по-директна комуникация с хората, но често просто не знаят как да я изградят. Затова младежите около проекта им предлагат работещо решение, което може да се ползва срещу месечен абонамент.

 

„Гражданите“ вече повече от две години доказва, че върши работа, като благодарение на докладвани нарушения от потребители са наложени хиляди глоби по Закона за движение по пътищата, основно за неправилно паркиране. Пълната автоматизация на процеса все още обаче не е възможна, тъй като от съображение за сигурност, компютрите в КАТ нямат достъп до интернет.

 

Все още хартиена кореспонденция

 

Това е причината всички попълнени по електронен път сигнали за нарушения на пътя да се разпечатват и да се носят от човек от екипа до съответната служба на пътната полиция, но и това е голяма промяна и улеснение, както за активните граждани така и за полицаите. Преди „Гражданите“ всеки заявител трябваше да дава показания и да пише сведения в Пътна полиция.

 

Всяка седмица към столичния КАТ поема сериозен заявителски материал, на база заснетите от потребителите нарушения на пътя.

© Николай Дойчинов

Всяка седмица към столичния КАТ поема сериозен заявителски материал, на база заснетите от потребителите нарушения на пътя.

 

Това ангажираше не само подателите на сигналите, но и полицаи, които се занимават с посрещането и даването на инструкции как се попълва хартиеното сведение. Скоро се очаква дигитализация през платформата на комуникацията между районната администрация и хората в пътна полиция относно изоставените коли.

 

В момента веднъж на месец работещите във всеки район в столицата изпращат официални писма до пътна полиция с искане за данните на собствениците на изоставените автомобили. Полицаите им отговарят също с официални писма на хартия, което е загуба на време и ресурси от двете страни докато през платформата тази комуникация може да става на момента през съобщения и отговори.

 

Създаване на общност

 

Създателите на „Гражданите“ обаче имат много по-голяма амбиция от тази да са портал за разпределение на проблемите. Мисли се и за създаване на една общност, която обменя информация, организира събития и се обединява около каузи. Общност, която промотира и изгражда едно по-активно, отговорно и вежливо гражданско общество.

От хоби към бизнеспроект

 

Основателите на платформата тестват различни бизнес модели, някои от които вече работят, за да може платформата да се самофинансира. Те вярват, че дългосрочна и устойчива промяна на средата, в която живеем, може да бъде постигната само и единствено, ако има бизнес модел, който да гарантира развитието на проекта в перспектива, както и неговата независимост.

 

Крайната цел е хартията да остане в миналото.

© Николай Дойчинов

Крайната цел е хартията да остане в миналото.

 

Монетаризирането е възможно, защото в наше време информацията е сила, а „Гражданите“ разполагат с една от най-големите бази данни за погазвания на правилата на пътя в България. Вече вървят преговори със застрахователи, които да ползват информацията, за да преценят доколко рисков е потенциалният клиент.

 

Като вариант за издръжка, вече е въведена такса за фирми, които инвестират в подобряване културата на пътя и се информират за поведението на техните шофьори, така че да реагират бързо, при нарушения от тяхна страна. От опцията до момента са се възползвали компании със сериозен автопарк като „Спиди“, „Виваком“, „Уникомс“, „Велеви Фарма“, „Мундус Сървисиз АД“, „ВИП Секюрити“ и други.

 

Търсят се и други бизнес модели, като се мисли и за абонамент за граждани, който ще им позволява да добавят по повече от 3 регистрационни номера на МПС и повече от един адрес във функцията „Радар“.

 

Освен бизнес моделите, преди 6 месеца платформата е събрала инвестиция и от ангел инвеститори, което е помогнало за разрастването на екипа от трима на осем човека. В допълнение, „Гражданите“ има и двама съветници – Дъглас Аткин, който е част от висшия мениджмънт на Airbnb, и Женя Лазарова, която е дигитален консултант.

Коментари

коментара

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Please enter your comment!
Моля попълнете вашето име тук